WRC 10: Vol gas door de sneeuw op de PlayStation 5 (en meer)

Games Jelle van Es 6 sep 2021

Ooit was de WRC-reeks een ondergeschoven kindje in de wereld van rallyraces. Maar de laatste jaren heeft de ontwikkelaar duidelijk de weg naar boven gevonden. Vorig jaar was de game al goed en met WRC 10, die ik speelde op de PlayStation 5, bouwt men voort op het sterke fundament.

Met WRC 10 wordt het vijftigjarige jubileum van de rally-class gevierd. Als gevolg daarvan kun je diverse klassieke momenten gaan herbeleven met klassieke wagens in klassieke settings. Maar de game is nog veel meer dan dat. Dit zijn daarbij de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

WRC 10 Review

Carrièremodus is top

De belangrijkste modus in WRC 10 is zonder twijfel de carrièremodus. Daarin begin je in de WRC Junior of de WRC 3, afhankelijk van de prestaties die je in een proef weet neer te zetten. Ik kon in de WRC 3 beginnen. Je hebt dan de keuze uit drie verschillende wagens om mee aan de slag te gaan en vervolgens kun je vanuit jouw thuisbasis gaan bepalen wat je allemaal gaat doen. Om de zoveel tijd heb je een rally waar je aan mee doet, maar tussen die races door kun je gaan oefenen, rusten of meedoen aan speciale evenementen. Op die manier kun je geld verdienen, experiencepunten pakken en daarmee skillpoints verzamelen en upgrades uitvoeren, of je crew beter hun werk laten doen, wat weer bonussen oplevert.

WRC 10 PlayStation 5
Bouw aan je eigen succes (Afbeelding: Nacon)

Door deze elementen en het feit dat de laadtijden op de PlayStation 5-versie van WRC 10 extreem kort zijn, heb je het gevoel dat je ondanks wat mindere prestaties aan het begin toch voortgang boekt. Een simpele trainingsessie is nu echt de moeite waard, omdat je binnen no-time de sessie opstart en dan binnen een paar minuten er weer klaar mee bent. Er is daardoor veel minder sprake van verloren tijd, omdat alles dus aanvoelt als meerwaarde.

Veel content

En er is veel te doen in WRC 10. Je hebt echt een lading aan rally’s, classes en proeven. Later in het jaar komen er als het goed is ook nog nieuwe rally’s bij, waardoor je kunt blijven spelen. Bovendien zijn sommige proeven dus erg lang en ga je waarschijnlijk een paar keer op restart drukken. Tel daar verschillende oefeningen, uitdagingen en legendarische rally’s bij op en je hebt een game die je vele tientallen uren speelt.

Aan de slag met klassieke wagens (Afbeelding: Nacon)

Scheurt heerlijk

Belangrijker is echter hoe de game speelt. Wat dat betreft voelt WRC 10 echt ijzersterk aan. Het is een rallygame waarbij je zeer anders rijdt op de verschillende ondergronden. Op een sneeuw-ondergrond kun je wat meer glijden en op die manier hoge snelheden behouden, terwijl je op het asfalt juist iets strakker aan het werk moet. En terwijl je dan scheurt, is het gevoel van snelheid uitstekend en weet je bijrijder je heel goed te vertellen wat de obstakels zijn die op je afkomen. Op die manier is het dus een game waarbij je echt even op het puntje van je stoel gaat zitten om er eens even lekker van te genieten.

Vol gas (Afbeelding: Nacon)

PlayStation 5-controller werkt erg fijn in WRC 10

Ik heb WRC 10 gespeeld op de PlayStation 5. En net als bij het vorige deel maakt de ontwikkelaar goed gebruik van de mogelijkheden die de spelcomputer biedt. Naast de korte laadtijden en de keuze of je de game er mooi uit wil laten zien of snel wil laten draaien, zijn het vooral de DualSense-voordelen die er uitspringen. Je voelt de verschillende ondergronden goed doorwerken in de controller, hoort wanneer je tegen objecten aanrijdt via de speaker en ook de triggers geven je feedback wanneer je terwijl je nog slipt vol op het gas wil gaan. Het is echt een absolute meerwaarde en zorgt er voor dat beleving nog beter is.

Voel elke ondergrond (Afbeelding: Nacon)

Soms wat pittig

Er was een tijd dat de Flashback-functie een standaard optie was in een racegame. Daarmee is het mogelijk om een stukje gameplay terug te spoelen en op die manier dan een fout te verbeteren. In rallygames zijn die een paar jaar geleden verwijderd. Het idee is simpel: bij rallyrijden horen fouten gestraft te worden. En als het misgaat, dan begin je maar opnieuw. Het probleem van WRC 10 is dat de game soms best wel pittig is en je snel een foutje maakt. Zeker wanneer je een race van ruim 20 kilometer doet is het best wel zwaar dat je op drie kwart een moment van verminderde concentratie hebt, een fout maakt en op die manier je race verpest. Op dat soort moment vervloek je de game echt en baal je dat er geen optie is om dit te fixen.

Een foutje is snel gemaakt (Afbeelding: Nacon)

WRC 10 is nu beschikbaar op de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

PlayStation 5 game Deathloop maakt optimaal gebruik van de controller