De bizarre auto die BMW toont tijdens CES 2023

Tech Dennis Mons 5 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Het Duitse automerk BMW heeft tijdens hun keynote op de CES 2023 op woensdagavond een prototype getoond van de i Vision Dee-conceptauto. En het is niet zomaar een concept: de auto kan namelijk ter plekke van kleuren veranderen.

De nieuwe wagen van BMW beschikt namelijk over e-ink-technologie. Hierdoor is de Dee in staat om 32 verschillende kleuren maar ook talloze patronen te tonen.

BMW i Vision Dee grote verrassing op CES 2023

Dee, hoewel een conceptauto, is het symbool van het volgende generatieplatform van BMW, Neue Klasse. Volgens de fabrikant zal het in 2025 met een dynamische sedan en een sportieve activiteitenauto.

BMW
Wat een briljant concept! (Afbeelding: BMW)

Tijdens de presentatie werd een schattig filmpje getoond waarin Arnold Schwarzenegger te zien is. Hierin kijkt hij terug op de relatie die mensen in de jaren 80 hadden met hun auto’s. Dee (wat trouwens staat voor Digital Emotional Experience) probeert de acteur er echter van te overtuigen dat auto’s van de toekomst echt de ultieme metgezellen zijn.

Nog slimmere auto’s

Gedurende de keynote werd Dee’s stem gebruikt om de auto menselijker te maken. Op een gegeven moment zei BMW dat Dee een “digitale ziel” heeft, een persoonlijkheid met niet alleen een stem, maar ook met gezichtsuitdrukkingen.

Dit werd benadrukt door een citaat uit de film The Terminator: “De onbekende toekomst rolt naar ons toe. “The unknown future rolls toward us. I face it for the first time with a sense of hope, because if a machine, a Terminator, can learn the value of human life, maybe we can too.”

Wat probeert BMW ons hier te vertellen?

Oliver Zipse, CEO van BMW, noemde Dee zelfs “het volgende niveau van interactie tussen mens en machine”. Het is volgens hem een concept dat niet zomaar als sciencefiction kan worden afgedaan omdat het nu al de Neue Klasse inspireert.

Sinds software steeds belangrijker begon te worden in de auto-industrie hebben autofabrikanten manieren gezocht om die software te gebruiken. Op die manier willen ze een meer gepersonaliseerde ervaring creëren voor bestuurders en passagiers. De CES 2023 biedt altijd een smorgasbord aan voorbeelden.

Vorige jaar ging het allemaal om Amazon Fire-streaming en Google Home-integraties in voertuigen. Dit jaar lijkt het te gaan om in-car gaming. BMW gaat een stap verder door niet alleen een emotionele verbinding tussen mens en auto voor te stellen, maar ook een auto die emoties heeft.

De eerste stappen naar KITT zijn dus gezet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen