[REVIEW] El Camino: de beste Netflix film van 2019 tot nu toe (maar…)

Films & Series Mark Hofman 14 okt 2019
Leestijd: 6 minuten

Afgelopen vrijdag was een grote dag voor Breaking Bad-fans: voor het eerst in jaren verscheen er gloednieuwe content van de, toch wel, legendarische serie. Regisseur Vince Gilligan haalde nog een keer alles uit de kast om het verhaal van Breaking Bad verder te vertellen met de Netflix film El Camino: A Breaking Bad Movie.

Van geruchten tot trailers en van teasers tot aan interviews: er werd veel gesproken over de nieuwe Breaking Bad film. De grote vraag is alleen: voldoet het aan de hoge verwachtingen? Met acteur Aaron Paul, die de rol van Jesse Pinkman weer oppakt, zou je verwachten van wel. Maar je kunt pas oordelen wanneer je het gezien hebt. Daarom hing ik vrijdagavond op standje hernia op de bank, trok ik een lekker drankje open en ging ik volle enthousiasme zitten voor El Camino. Hoe deze avond voor mij, als die-hard Breaking Bad fan, was vertel ik je in deze SPOILER-VRIJE review.

Het Breaking Bad-einde blijft geweldig

Het is inmiddels zes jaar geleden dat Breaking Bad tot een einde kwam. We namen afscheid van Walter ‘Heisenberg’ White en Jesse Pinkman: het legendarische meth-duo die ons jarenlang aan de buis gekluisterd wisten te houden. Maar waar we weten waar het verhaal voor Walter White eindigde, was het verhaal Jesse Pinkman nog onzeker. De laatste keer dat we hem zagen reed hij met gierende banden door een hek heen en schreeuwde hij vanuit zijn auto alle frustratie eruit. Het was een einde dat tot op heden nog wordt beschreven als een van de beste serie finales ooit en dat neemt aardig wat risico met zich mee voor El Camino.

Hoevaak hebben we wel niet gezien dat een succesvol afgerond verhaal alsnog opgepakt werd en het einde, dat voorheen zo geweldig goed was, compleet verpest werd door het nieuwe verhaal? Juist, helaas veel en veel te vaak. Wat dat betreft was ik ook stiekem een klein beetje bang om El Camino op te zetten. Een angst die gelukkig als “volledig misplaatst” bestempeld kon worden.

El Camino: A Breaking Bad Movie Apple TV+
Afbeelding: Netflix Afbeelding: Netflix

Vince Gilligan heeft ervoor gezorgd dat het einde van Breaking Bad niet veranderd. Het blijft simpelweg geweldig. Het enige wat hij wel gedaan heeft is de enige onzekerheid, die we aan het einde van de serie nog hadden, weg te nemen. De film moet daarom ook niet gezien worden als een vervolg op Breaking Bad, maar meer als een ‘Character Close-up’. Het einde is nog steeds verlopen zoals het liep en het einde is nog steeds fantastisch. Alleen krijgen we na al die jaren eindelijk antwoord op de vraag wat er met Jesse Pinkman gebeurt is. En dat hadden Breaking Bad liefhebbers misschien meer nodig dan ze zelf dachten.

Vince Gilligan drukt zijn stempel wederom met El Camino

Breaking Bad was niet alleen fantastisch vanwege het verhaal en de personages. Het is regisseur Vince Gilligan die een ontzettend groot aandeel had in de populariteit van de serie. Iets dat alles te maken heeft met de unieke stijl waarin hij dit verhaal vertelde. Uitgebreide shots van de omgeving, spelen met verschillende camerahoeken en scenes die weinig bijdroegen aan het verhaal, maar puur de details lieten zien: het is precies datgeen wat Breaking Bad zo tof wist te maken. Het is precies datgeen waardoor Better Call Saul, de spin-off over Saul Goodman, de vibe van Breaking Bad weet te evenaren.

In El Camino: A Breaking Bad Movie is die stijl van Gilligan weer ontzettend aanwezig. Ondanks het feit dat er wel degelijk verschil zit tussen de manier waarop de film in beeld wordt gebracht en de manier waarop de serie in beeld wordt gebracht, is het oog voor detail nog verschillende keren aanwezig. In El Camino zitten een aantal scenes die werkelijk niets aan het hele verhaal toevoegen, maar het gevoel van Jesse nog beter in kaart weten te brengen. Het zijn de details die laten zien dat Vince Gilligan verdomd goed weet waar hij mee bezig is.

Flashbacks zorgen voor heerlijke nostalgie

El Camino gaat dus verder waar de serie stopte, maar dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor nostalgische gevoelens en toffe flashbacks. Sterker nog: El Camino zit er propje vol mee. Het is zonde om te vertellen welke personages allemaal terugkeren in deze film, maar geloof me als ik zeg dat het zorgt voor heel veel plezier.

El Camino: A Breaking Bad Movie
Afbeelding: Netflix (Afbeelding: Netflix)

De flashbacks zijn overigens ook op een heerlijke manier geschoten. Sterker nog: er zullen fans zijn die het voor elkaar krijgen om exact te vertellen rond welke tijd de flashbacks zich afspelen en dat laat wederom het puike werk van Gilligan zien. Want nogmaals: het zijn de details die het plaatje compleet weten te maken.

De gehele film is een grote bom aan nostalgie en je geniet weer van een heerlijk portie nieuwe Breaking Bad content. Maar het zijn de flashback die ervoor zorgen dat je weer helemaal teruggenomen wordt naar het verhaal van een paar jaar geleden.

El Camino is de beste Netflix film van 2019 tot nu toe

Het mag duidelijk zijn: alles wat Breaking Bad zo goed maakte zit in de film El Camino. Je hoeft deze film niet te zien om een fantastisch einde aan de serie te krijgen, want dat einde is er al. Maar voor wie wil weten hoe het verder afloopt met Jesse Pinkman, is El Camino een echte must-watch. Sterker nog: na het kijken van de film kwam ik er al snel achter dat dit de beste Netflix film van 2019 tot nu toe is. En dat meen ik vanuit de grond van mijn hart.

Maar…

Maar zoals je misschien wel kan opmaken uit deze review spreekt hier een echte Breaking Bad fan. Iemand die de serie al twee keer in zijn volledigheid heeft gekeken en helemaal verzot was op het verhaal van Walter White en Jesse Pinkman. Voor mij als fan is El Camino een bom aan nostalgie en kan ik twee uur lang met volle teugen genieten van gloednieuwe Breaking Bad content. Maar dat geldt niet voor iemand die de serie niet kent.

El Camino zit ijzersterk in elkaar, vertelt een heerlijk verhaal en is voorzien van een geweldige cast. In een interview zei regisseur Vince Gilligan dat de film wel degelijk te kijken is zonder de serie gezien te hebben, maar dat de ervaring minder leuk wordt. Ik denk persoonlijk dat de film niet te kijken is wanneer je Breaking Bad nog niet gezien hebt. Wat ik wel weet is dat wanneer je deze film kijkt, je Breaking Bad daarna niet meer hoeft te kijken. Dat mag duidelijk zijn.

Kortom: El Camino is de beste Netflix film van 2019 tot nu toe, maar alleen voor de fans van Breaking Bad. Ben je geen fan, dan zal je er naar mijn idee niet zoveel plezier uithalen als ik dat nu gedaan heb.