Dennis Mons
Dennis Mons Rides 2 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

Waarom de hybride-auto nog steeds een alternatief is voor de elektrische auto

Er bestaan grofweg drie type auto’s: de hybride auto (plug-in), de ouderwetse benzinebak en natuurlijk de elektrische auto. Die eerste is nog steeds mateloos populair. WANT-redacteur Dennis Mons legt je precies uit waarom.

Een elektrische auto staat bij steeds meer mensen op de verlanglijst. Ze worden steeds goedkoper en de afstanden die ze rijden steeds groter. Toch zijn ze nog altijd niet helemaal doorgebroken en dat heeft met lithium te maken. Niet verwonderlijk dus dat sommigen nog steeds gaan voor een ‘best of both worls’.

Hybride auto versus elektrische auto

De schoen wringt hem in het feit dat batterijen, ofwel lithium-accu’s, voor een elektrische auto nog altijd moeilijk te krijgen zijn. Dat zorgt voor twee problemen: de auto’s blijven relatief duur en de uitrol van dat soort type auto’s gaat relatief traag.

Mercedes-Benz EQ
Razensnelle hybride van Mercedes. (Afbeelding: Mercedes)

De plug-in hybride is wat dat betreft nog altijd een interessante aanschaf ten opzichte van een volledig elektrische auto. Dit type wagen is (moge dat nog verwarrend zijn) een combinatie van een elektrische en een benzinemotor.

Dat heeft één heel groot voordeel: het helpt tegen afstandsnervositeit: het constante gevoel dat je wellicht je eindbestemming niet haalt.

Zo stelt Stellantis, het moederbedrijf van JEEP dat hun hybride (de Wrangler 4xe) het meest populair is in de Verenigde Staten. Exact cijfers willen ze echter niet geven. Daarnaast heeft de wagen een actieradius van slechts 40 km op de elektrische aandrijving.

Niet veel meer dan een Toyota Prius. Maar toegegeven; je kan dus nog rondkarren op je benzinemotor.

De nieuwe Landrover is… schoner?

Deze hybride eend in de bijt blijft nog steeds goed scoren qua technologie. De Land Rover Range Rover Sport is ook een plug-in hybride. Dankzij een 38,2 kilowatt-uur lithium batterijset kan de auto een afstand van 80 kilometer afleggen.

De ‘kleine batterij’ is bijna de helft minder groot dan die van een ‘normale’ elektrische auto.

Range Rover, elektrische auto, hybride
Ruig beestje. (Afbeelding: Land Rover)

Het hoofd van engineering van Range Rover, Peter Bingham, schept daar graag een beetje over op in een interview met Popular Science. “Mensen in het Verenigd Koninkrijk hebben afstanden van 112 kilometer afgelegd”, stelt hij.

Hij heeft daar wel een kanttekening bij: “Dat hangt natuurlijk ook wel een beetje af van extremen zoals het weer en de temperatuur.”

Intrigerend feit blijft dat een hybride natuurlijk niet schoon is, maar wel een stuk schoner dan een benzineauto. De U.S. Environmental Protection Agency stelt in een onderzoek dat een hybride auto zo’n 30% tot 60% minder uitstoot hebben.

En dat voel je natuurlijk ook in je portemonnee.

Schoner en goedkoper

Voor korte ritten is de elektrische auto nog altijd perfect, maar ze zijn aan de prijzige kant (niet alsof de nieuwe Range Rover heel goedkoop is).

Daarnaast heeft een hybride een ander groot voordeel: auto’s blijven uitkomen terwijl de fabricatie van lithium-batterijen steeds groter wordt. Kan je uiteindelijk alsnog overstappen naar een betaalbare elektrische auto.

Met een hybride (plug-in) draag je toch wel bij aan het milieu, je bankrekening en je hebt een stuk minder afstandstress.

De imponerende elektrische auto’s die 2023 gaan veroveren

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Waarom de hybride-auto nog steeds een alternatief is voor de elektrische auto
Sluiten