Wesley Akkerman
Wesley Akkerman | LinkedIn Cars 22 nov 2021

Elektrische auto de norm: ‘Engelse nieuwe huizen moéten dit hebben’

In Engeland legt de overheid het bouwbedrijven van nieuwe huizen en gebouwen op een laadpaal voor de elektrische auto te installeren. De verandering gaat vanaf volgend jaar in. Waarschijnlijk zorgt dit voor een toename van 145.000 laadpalen per jaar in het land. Mochten supermarkten en andere plekken verbouwd worden, dan zijn ze eveneens verplicht de palen te installeren.

Engeland wil de overstap maken van diesel- en benzine wagens naar de elektrische auto. De ouderwetse wagens mogen vanaf 2030 niet meer verkocht worden aldaar, dus dat houdt in dat de infrastructuur moet veranderen. Met deze move krijg je weliswaar meer laadpalen, maar de grote vraag is nu hoe het met de geografische verdeling zit.

Scheve verdeling laadpalen

Londen en het Zuid-Oosten hebben meer laadpalen dan Wales en de rest van Engeland, bijvoorbeeld. Helaas biedt de overheid geen oplossing voor die scheve verdeling. Ook komt er geen hulp voor gezinnen en mensen die geen geld hebben voor de elektrische auto, noch voor de fabrieken die nodig zijn voor de productie van de auto’s.

Tesla Model 3 elektrische auto
Tesla Model 3 (Afbeelding: Tesla)

Met deze omslag wil de Britse overheid ervoor zorgen dat het opladen net zo gemakkelijk moet worden als het bijtanken nu is. Op dit moment heeft Engeland zo’n 25.000 oplaadpunten, maar ze hebben er tien keer zo veel nodig om aan de toekomstige groei te kunnen voldoen. Desondanks is dit een nobele poging om aan verschillende klimaatdoelen te voldoen. Auto’s en taxi’s zijn namelijk goed voor negentien procent van de jaarlijkse uitstoot.

Elektrische auto in trek

Ondertussen zetten ook steeds meer autofabrikanten in op de elektrische auto. Jaguar en Volvo schakelen om tussen 2025 en 2030. En Ford wil vanaf 2030 alleen nog maar elektrische wagens verkopen. Volkswagen, Toyota, Renault-Nissan en Hyundai-Kia gaan voorlopig nog niet mee in deze nieuwe trend.

Twee grote problemen die deze beweging tegen kunnen werken, worden dus vooralsnog niet opgelost. Niet iedereen kan zo’n elektrische auto kopen en straks kan ook niet iedereen hem overal zomaar opladen. Of Engeland daarmee doelen kan halen en niet te ver op de zaken vooruitloopt, valt te bezien.

BBC

Reageer op artikel:
Elektrische auto de norm: ‘Engelse nieuwe huizen moéten dit hebben’
Sluiten