Fietsersbond zeer kritisch over revolutionaire elektrische fiets van VanMoof

Elektrische fietsen Thomas Aalderink 20 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Ruim een week geleden onthulde VanMoof hun nieuwste e-bike: de VanMoof V. Een hypermoderne elektrische fiets die vooral opvalt door zijn snelheid. De zogenaamde hyperbike is nog sneller dan een speed pedelec. Dit maakt hem volgens het Nederlandse VanMoof het ideale alternatief voor de auto, maar de Fietsersbond is minder enthousiast.

De VanMoof V heeft een hoop interessante functies zoals een Kick Lock en Theft Defense. De elektrische fiets is zelfs geïntegreerd in het Find My-netwerk van Apple. Toch is dat niet hetgeen wat het meeste opvalt, want dat is zoals gezegd de snelheid. Deze e-bike geeft trapondersteuning tot 50 kilometer per uur. Dat is sneller dan welke andere elektrische fiets of pedelec dan ook.

Doorgeslagen elektrische fiets

Daarnaast beschikt de VanMoof V ook over een Turbo Boost-functie waarmee je bij ieder stoplicht als eerst weg bent. Logischerwijze is een helm en een brommerrijbewijs verplicht als je op deze elektrische fiets wil rijden. Een klein offer voor een e-bike die zich kan meten met een auto. Toch is niet iedereen blij met deze nieuwkomer van VanMoof.

VanMoof V elektrische fiets
Dé fiets van 2022? (Afbeelding: VanMoof)

Zo laat de Fietsersbond tegenover BNR weten dat ze dit helemaal geen goed idee vinden. Zo is volgens Wim Bot de verhouding tussen gebruik van spierkracht en de elektromotor ondersteuning helemaal zoek. Bot is beleidsadviseur bij de Fietersbond en hij twijfelt of er behoefte is aan dit soort type elektrische fietsen: “De charme van het fietsen is dat je het makkelijk kunt doen. Deze snelheden zijn ongeschikt voor fietsen. Wie wil in hemelsnaam fietsen met zulke hoge snelheden?”

Fietsersbond ziet ook lichtpuntje

Volgens de Fietsersbond is het dan ook überhaupt nog maar de vraag of we de VanMoof V in het Nederlandse straatbeeld gaan zien. Bot stelt tegenover BNR dat het moeilijk gaat worden om goedkeuring te krijgen voor de fiets. Deze zou voor de wet namelijk gelden als motorfiets.

Elektrische fiets: komt er binnenkort een helmplicht voor e-bikes?

Om het verhaal toch nog een beetje positief te houden, is de Fietsersbond wel een voorstander van een andere technologie van VanMoof. In het gesprek met BNR komt ook geofencing voorbij. Met deze technologie kan VanMoof een elektrische fiets begrenzen binnen een bepaald gebied. Zo zou je de snelheid in de drukke stad bijvoorbeeld kunnen verlagen. Iets wat de Fietsersbond zeker toejuicht.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen