Huawei P Smart 2019 review: modern toestel is het net niet

Tech Dominick Vietor 6 jan 2019
Leestijd: 8 minuten

Multimedia blijft achter

Zoals dat tegenwoordig hoort heeft de Huawei P Smart 2019 twee camera’s op de achterkant: een 13-megapixelcamera en een 2-megapixelcamera voor diepteherkenning in de portretmodus. Twee dingen die inmiddels een stuk minder gebruikelijk zijn, maar nog wel van de partij: een audiojack en een fm-radio. So far, so good. Toch vallen de multimediaprestaties zoals je hieronder kunt lezen in de praktijk een beetje tegen.

Opgepoetste foto’s

Net zoals de meeste Huawei-smartphones, maakt de camera van de P Smart 2019 gebruik vane en AI-functie. Die zorgt ervoor dat kleuren in de foto’s afhankelijk van de situatie opgepoetst worden. Dat geeft niet het meest realistische resultaat, maar ziet er wel flitsend uit. Daar valt zeker wat voor te zeggen. Bovendien kun je de aanpassingen achteraf uitschakelen als je ze een beetje te extreem vindt. Overigens worden foto’s in de AI-modus in 8-megapixelresolutie geschoten, wat voor de meeste gebruikers weinig zal uitmaken.

Helaas zijn het niet alleen de kleuren van de foto’s die opgepoest worden. De camerahardware van de P Smart 2019 is kwalitatief niet heel denderend; om dat te compenseren wordt een sterke beeldverwerking toegepast. In dat proces gaan alle fijne details verloren, waardoor de foto’s vaak een nogal vlakke uitstraling hebben. Wanneer het wat donkerder wordt is dat effect helemaal sterk en zijn foto’s bovendien snel bewogen. De 8-megapixel selfiecamera brengt het er niet veel beter vanaf.

Natuurlijk kun je voor €250 geen briljante camera verwachten. Maar er zijn voor dit geld zeker smartphones die het een stuk beter doen. Denk aan de Xiaomi Mi A2, Nokia 7 Plus of Honor 8X. Om de camera hoef je de P Smart 2019 dus niet te kopen.

Kwantiteit boven kwaliteit

Voor de muziek geldt dat de kwantiteit van muziek-features boven de muziekkwaliteit gaat. Functioneel zit het wel goed. Denk aan extra features als een partymodus waarmee je verschillende telefoons tegelijk muziek kunt laten spelen en de genoemde audiojack en fm radio.

De kwaliteit van de muziek valt echter een beetje tegen. Door een headset klinkt het toestel zeker acceptabel, maar ook duidelijk wat blikkeriger dan veel andere smartphones. De enkele speaker op de onderkant maakt ook geen indruk, hoewel dat misschien ook iets teveel gevraagd is voor zo’n budgettoestel. Hoe dan ook: muziekliefhebbers zitten bij deze smartphone niet aan het beste adres.