Sam Dille
Sam Dille Popsci 26 mrt 2022

Hoe intermittent fasting ook je mentale gezondheid kan verbeteren

We leven in een wereld waarin we 24/7 zijn omringt door kunstlicht en toegang tot voedsel. Dit heeft grote invloed op hoe wij ons dagelijks voelen. Het heeft zelfs vervelende gevolgen voor onze stemming. Met intermittent fasting kun je een hoop problemen oplossen.

Bij intermittent fasting, eet je al jouw maaltijden binnen een vast aantal uur. In de meeste gevallen is dit binnen vier tot twaalf uur. Het is wetenschappelijk bewezen dat deze manier van eten effect kan hebben op onze stemming.

Onze hersenen hebben een klok

Intermittent fasting heeft invloed op twee processen in ons lichaam. Allereerst het circadiaans ritme. Dit is een systeem in onze hersenen dat de processen in ons lichaam afstemt op signalen uit de omgeving. Als het buiten bijvoorbeeld donker wordt, zorgt dit stelsel ervoor dat we moe worden en behoefte hebben aan nachtrust. Hierdoor ontstaat er een ritmisch patroon voor onze gewoontes en ons eetpatroon.

Onze hersenen hebben dus invloed op hoe en wat we wanneer willen eten, maar dit werkt ook andersom. Spijsverteringsweefsels hebben hun eigen klokken die gedurende de dag variëren. Wanneer het circadiaans ritme in de hersenen niet synchroon loopt met eetritmes, beïnvloedt dit het vermogen van de hersenen om goed te functioneren.

hersenen wetenschappelijk onderzoek televisie kijken
Grijze massa op de foto (Afbeelding: Anna Shvets / Pexels)

Hoewel de hersenen slechts 2 procent onze totale lichaamsmassa zijn, verbruikt het orgaan tot 25 procent van onze energie. Deze energie wordt sterk beïnvloed door onze calorie-inname. Als je op ongewone tijdstippen eet, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid.

Het effect van intermittent fasting

De onderliggende mechanismen zijn op dit moment nog onbekend, maar er is een link tussen onze ‘interne eetklokken’ en onze stemming. Ook hebben spijtverteringshormonen effect op onze dopaminegehalte. Dopamine is een belangrijke stof die een grote rol speelt in stemming, energie en plezier. Veranderende eetritmes dragen hierdoor dus bij aan stemmingsproblemen.

Onregelmatig eten kan zelfs een rol spelen bij stemmingsstoornissen. Mensen met een depressie of bipolaire stoornis eten bijvoorbeeld minder op vaste momenten. Dit kan hun situatie aanzienlijk verergeren. Daarnaast vertonen agrariërs verhoogde personages van depressie en angst, omdat ze minder regelmatig eten. Ondanks dit bewijs maakt het beoordelen van eetritmes nog geen deel uit van de klinische zorg in psychiatrische instellingen.

Neerslachtig
Een slecht voedingspatroon kan je neerslachtiger maken. (Afbeelding: Unsplash)

Intermittent fasting brengt ritme in ons voedingspatroon. Wanneer al het voedsel binnen een bepaalde tijd binnen is, kan het lichaam beter afstemmen wat het op welk moment nodig heeft. Hierdoor lopen de processen in het lichaam natuurlijker en wordt onze stemming beter en regelmatiger.

Hoe pas je intermittent fasting toe in het dagelijks leven?

Intermittent fasting vergt wat oefening, maar is makkelijk te verwerken in routines. Zorg ervoor dat je al jouw maaltijden binnen een bepaalde tijdsmarge binnenkrijgt. Zo kun je afspreken om al jouw calorieën binnen te krijgen tussen 9:00 en 19:00. Voor en na die tijd eet je niets. Deze methode optimaliseert de hersenen, het energiemetabolisme en de hormoonwerking.

Het perfecte dieet: hoe een kleine wijziging je leven kan veranderen

Vind je het heel lastig om je gewoontes helemaal om te gooien, dan kun je erover nadenken om te beginnen aan eetritme behandelingen. Samen met specialisten werk je aan een eetpatroon dat goed aansluit bij jouw levensstijl.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Hoe intermittent fasting ook je mentale gezondheid kan verbeteren
Sluiten