Samsung Galaxy A9 2018 review: dure middenklasser schiet tekort

Tech Dominick Vietor 27 jan 2019
Leestijd: 8 minuten

Camera's: de vierde voor de sier

Smartphones krijgen de afgelopen jaren steeds meer camera’s, en Samsung zet daar met de A9 weer een stapje verder in. De smartphone heeft niet twee, niet drie maar zelfs vier camera’s op de achterkant. Een zoomlens, een groothoeklens en een lens voor diepte-herkenning. De resultaten die die camera’s neerzetten, zijn prima. Maar de hoeveelheid lenzen is een beetje overdreven.

Drie zinvolle lenzen

Drie van de vier lenzen van de A9 zijn zinvol: een groothoeklens, een normale lens en een zoomlens. Gewapend met een resolutie van respectievelijk 8, 24 en 10 megapixel. Het hebben van die flexibiliteit is erg prettig, en vooral de groothoeklens vind ik een nuttige toevoeging. Hij geeft je vakantiefoto’s een interessant perspectief en zorgt ervoor dat je flink meer in beeld krijgt.

Maar hoe handig die flexibiliteit ook is om te hebben; over de camerakwaliteit ben ik niet erg te spreken. De zoom- en groothoeklens zetten over het algemeen een beetje wazige plaatjes neer. Op zich valt dat nog te verdedigen voor camera’s die vooral als extraatje dienen.

Helaas presteert ook de hoofdcamera ondermaats voor de prijsklasse waarin de Galaxy A9 2018 valt. Foto’s zijn opvallend snel bewogen, wat de trefkans niet ten goede komt. Als je een foto schiet die niet bewogen is, krijg je een scherp en redelijk detailrijk plaatje geserveerd mits je niet al te ver inzoomt. Gezien de 24-megapixelresolutie is dat gelukkig niet zo’n issue. Qua kleuren zijnd e foto’s okay, maar ook een beetje aan de grauwe kant.

Nummer vier voor de sier

Camera nummer vier is bedoeld als dieptesensor, zodat de Galaxy A9 2018 portretten met een vervaagde achtergrond kan maken. Dat kan in de Live Focus-modus, waar je zelf de mate van vervaging kan kiezen.

Een leuke feature, maar wat de marketingafdeling van Samsung voor het gemak even vergeet is dat de drie camera’s die de A9 al had ruim voldoende zijn om de diepte in te schatten. Het toevoegen van nóg een camera is misschien te verdedigen als dat tot een uitmuntende diepteherkenning zou leiden. Helaas scoort de Galaxy A9 op dat gebied niet beter dan de meeste andere recente smartphones.

Samsung Galaxy A9 2018 review design

Het enige nut van die vierde camera lijkt dus te zijn dat Samsung nu kan claimen de eerste smartphone met vier camera’s te hebben.

Samsung Galaxy A9 2018 camerasample portret

Goede selfies, video’s houden niet over

Niet alleen achterop de Galaxy A9 2018 prijkt een 24-megapixelcamera; ook op de voorkant zit zo’n camera. Die is kwalitatief wel iets minder, maar voor een selfiecamera scoort hij prima. Dat heeft Samsung netjes voor elkaar.

Op videogebied heeft Samsung het wat minder netjes voor elkaar. De A9 2018 schiet standaard full HD-video’s, maar je kunt ook kiezen voor 4K. In dat laatste geval wordt de softwarematige beeldstabilisatie uitgeschakeld en kun je geen HDR-beelden meer schieten. Zolang je het toestel op full HD houdt gaat het allemaal prima en zien video’s er niet slecht uit. Maar de beeldstabilisatie had wat beter gekund. Een niet-beperkte 4K-filmfunctie was natuurlijk nog beter geweest.