Mark Hofman
Mark Hofman Digital 22 apr 2022

Hoe deze streamingdienst-innovatie uitmondde in een mega flop

Het moest één van de meest innovatieve streamingdiensten worden, maar mondde uit in een gigantische flop. Nog geen maand na de lancering gaat CNN+ het strijdveld alweer verlaten.

Vanaf 30 april 2022 is CNN+ niet meer te gebruiken, zo maakt CNN vandaag bekend op o.a. Twitter. De grote vraag: waarom stopt de streamingdienst er na drie weken mee en wat ging er mis?

Waarom streamingdienst CNN+ nu al stopt

Een van de meest significante ontwikkelingen in de geschiedenis van CNN is keihard geflopt. Dat zijn niet helemaal mijn woorden, maar ook die van het Twitter-account van de nieuwsomroep zelf. De zender kondigt aan dat de veelbelovende streamingdienst vanaf 30 april 2022 niet meer beschikbaar zal zijn.

De reden achter die beslissing is opvallend genoeg erg onopvallend. Een compleet nieuwe manier van nieuwsverslag, nieuwslezers met eigen programma’s en de beste content van de zender moesten van CNN+ een groot succes maken. Al wilde de streamingdienst daar niet goed genoeg voor samenwerken met het moederbedrijf. Lineaire uitzendingen waren bijvoorbeeld niet te volgen op de dienst. Het gepersonaliseerde nieuwsplatform was een idee waar de komende jaren 1 miljard dollar voor gereserveerd zou worden. Tot nu toe kostte CNN+ al 100 miljoen dollar. Het leverde niet veel op, want in de eerste maand waren er slechts 150.000 mensen die zich hadden ingeschreven en 100.000 actieve gebruikers per dag.

Niet alleen het idee, maar ook de huidige situatie van het moederbedrijf doet de streamingdienst de das om. De lancering van CNN+ kwam in een tijd waarin gekeken werd naar een nieuwe manier om het bedrijf te laten functionioneren en te combineren met Warner Bros. De grote reden waarom executives in de eerste plaats al niet erg enthousiast waren.

De markt is een monster

Alles wijst ernaar dat CNN+ een beetje overhaast in de markt is gekomen. Een markt die volgens CEO Christ Licht “zeer complex” is. Consumenten willen gemak, alles in één dienst hebben en met slechts één druk op de knop genieten van alles wat ze willen zien. Wat dat betreft slaat CNN+, zeker gezien de scheiding van de lineaire kanalen, de plank volledig mis.

De 10 allerbeste documentaires die je (volgens IMDb) op HBO Max kunt kijken

Al kunnen we uiteraard niet ontkennen dat het opzetten van een streamingdienst, of er zelfs eentje behouden, anno 2022 alles behalve makkelijk is. De markt is moordend en dat zie je aan alle kanten terug.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hoe deze streamingdienst-innovatie uitmondde in een mega flop
Sluiten