Mark Hofman
Mark Hofman Cars 14 sep 2021

Tesla: 10 dingen die je nog niet wist over het bedrijf van Elon Musk

Tesla heeft de automarkt in de afgelopen paar jaar als geen ander op weten te schudden. Niet alleen de elektrische auto’s van de fabrikant zijn immens populair, maar ook CEO Elon Musk heeft een groot aantal fans rondlopen. Maar wat weet je eigenlijk over de twee partijen?

Om je beter kennis te laten maken met zowel Tesla als Elon Musk zet Mark in dit artikel tien verschillende dingen op een rij die je, waarschijnlijk, nog niet wist over dit uiterst interessante bedrijf.

Tesla: 10 dingen die je nog niet wist

Voor mij persoonlijk behoort Tesla tot één van de meest interessante bedrijven ter wereld. Dat heeft niet alleen te maken met de toffe producten die het maakt, maar ook zeker met de manier waarop dit gebeurt. Het is wat dat betreft ook zeker geen straf om dieper in het bedrijf te duiken.

Deze 10 dingen wist jij waarschijnlijk nog niet over Tesla:

#1 Je Tesla staat altijd aan

Je wist het misschien niet, maar je Tesla is eigenlijk nooit uitgeschakeld. Je elektrische auto staat namelijk altijd op Stand-by modus en is daardoor dus praktisch gezien altijd ingeschakeld. Dat is dan ook de reden dat je op afstand je auto kunt bedienen met je smartphone en dat hij de boel in de gaten kan houden met alle ingebouwde camera’s.

Wist je trouwens dat een Tesla ook als beveiligingscamera voor je huis gebruikt kan worden? Mocht er iets raars gebeuren is het, dankzij de Sentry Mode, altijd mogelijk om beeld op te slaan en terug te kijken. Dus ook wanneer er een verdacht persoon naar binnen staat te loeren.

#2 Elon Musk heeft Tesla niet opgericht

Veel mensen denken dat Elon Musk niet alleen de CEO, maar ook de oprichter van Tesla is. Dat is niet waar. Sterker nog: Musk had in zijn begindagen niet eens de wens om aan het hoofd van het bedrijf te staan. De enige reden dat hij dat vandaag de dag wel is, heeft simpelweg te maken met het feit dat hij geen andere keuze zag.

Tesla is opgericht door Marc Tarpenning en Martin Eberhard. Elon Musk zelf kwam pas later om de hoek kijken toen hij één van de eerste investeerders van het bedrijf werd.

Elon Musk Tesla The Boring Company
Musk heeft Tesla niet opgericht (Afbeelding: Odd ANDERSEN / AFP)

#3 Het is een zeer bijzondere werkgever

Als je bij Tesla gaat werken krijg je te maken met hele bijzondere afspraken en privileges. Althans, dat zijn de berichten die naar buiten komen. Zo krijgen nieuwe werknemers bijvoorbeeld een handboek genaamd Het Anti-handboek handboek, om te leren hoe het bedrijf in elkaar zit. En dat heb je als werknemer ook wel nodig.

Tesla geeft je namelijk een aantal opvallende handvaten. Zo krijg je de opdracht om bedrijfsregels, die nergens op slaan, gewoon te negeren en is het toegestaan om weg te lopen van meetings waar je eigenlijk geen enkele bijdrage aan levert. Daarbij heb je bij Tesla ook een onbeperkt aantal vakantiedagen, al moet je er wel voor zorgen dat jij je werk gewoon afkrijgt.

Of dit bij alle vertakkingen van het bedrijf zo werkt is niet bekend, maar deze regels gelden in ieder geval wel in de Verenigde Staten.

#4 De eerste auto van het bedrijf was de T-Zero

De allereerste auto van Tesla was geen Tesla. Dat klinkt misschien gek, maar is best wel logisch als je het verhaal kent. Voordat het bedrijf besloot zijn eigen auto’s te bouwen kocht het de T Zero: een zeer onbekende elektrische auto. Dit model werd snel voorzien van de interne onderdelen van Tesla en vervolgens gebruikt als een testvoertuig voor de ontwikkeling van de technologieën.

#5 Het logo van Tesla past beter dan je denkt

Het logo van Tesla wordt vaak vergeleken met de neus van een kat, maar lijkt voornamelijk op een creatieve variant van de letter ‘T’. Toch past dit logo beter bij het bedrijf van Elon Musk dan je misschien in eerste instantie dacht.

In 2017 maakte Musk bekend dat het logo een dwarsdoorsnede was van een elektrische motor. Wanneer je daar goed naar kijkt zie je opeens de gelijkenis. Niet alleen met het logo, maar ook met de naam van het bedrijf. Essentiële onderdelen van de elektrische motor is namelijk uitgevonden door een man genaamd Nikola Tesla: één van de grootste ingenieurs en uitvinders aller tijden.

#6 Er wordt gewerkt aan een robot

Het is een vrij recente ontwikkeling, maar Tesla heeft besloten zijn technologie voor meer zaken dan alleen auto’s te gebruiken. Zo onthulde Elon Musk niet alleen de komst van een heuse Quad, maar liet het ook weten dat er een robot aan zit te komen. Eentje die ‘s werelds saaiste taken met alle liefde overneemt van de consument.

Tesla werkt aan een mensachtige robot die aangedreven wordt door A.I.

Meer weten over deze opvallende robot? Lees dan zeker even het bovenstaande artikel!

#7 Elon Musk vind de boel maar SEXY

De kans dat je dit niet weet is aanzienlijk klein, maar Elon Musk heeft een klein woordgrapje verstopt in de elektrische auto’s van Tesla. Wanneer je de Model S, Model 3, Model X en Model Y naast elkaar zet krijg je het woord S3XY. Sexy, dus.

#8 De duurste Model S kost je €246.000

De duurste Tesla die je op dit moment kunt kopen is de Model S Plaid. Althans, als je hem van het Russische bedrijf Caviar koopt dan. Het bedrijf staat bekend om “standaard producten” om te toveren tot uiterst luxeproducten en heeft dit dus ook met de Tesla Model S Plaid gedaan.

Zoals je hierboven kunt zien heeft het bedrijf een 24-karaats gouden Tesla op de markt gebracht die je als consument voor €246.00 aan kunt schaffen. Zou jij er interesse in hebben?

#9 Elon Musk schoot zijn eigen Tesla de ruime in

Zoals je misschien weet heeft Elon Musk meer bedrijven dan Tesla. De Zuid-Afrikaan werkt met SpaceX namelijk keihard om ruimtevaart voorgoed te veranderen. En om te laten zien wat daar de mogelijkheden in zijn, besloot hij zijn eigen Tesla de ruimte in te sturen.

De auto is inmiddels al voorbij Mars en Mercurius gevlogen en heeft zelfs een indrukwekkende mijlpaal behaald. De auto van Elon Musk heeft inmiddels een afstand afgelegd dat gelijk staat aan alle wegen op aarde, keer vijftig.

#10 Sinds 2020 wordt er pas winst gemaakt

De kosten die Tesla maakt voor de productie van zijn elektrische auto’s en zijn Gigafactories liggen dusdanig hoog, dat het bedrijf tot 2020 geen cent winst wist te maken. Pas in het afgelopen jaar werd er een winst gemaakt van 720 miljoen dollar.

Dat klinkt als een hoop geld (ik zou het ook niet verkeerd vinden om het opeens op de rekening te hebben staan), maar valt in de zakenwereld mee. Zeker voor een bedrijf van deze proporties. Ter vergelijking: Apple zette in het derde kwartaal van 2021 81.4 miljard dollar om, waarvan 21.7 miljard dollar winst was.

Reageer op artikel:
Tesla: 10 dingen die je nog niet wist over het bedrijf van Elon Musk
Sluiten