Tesla Model 3 vs Ford Mustang Mach-E: titanenstrijd om de toekomst

Elektrische auto's Mark Hofman 21 mei 2021
Leestijd: 7 minuten

De elektrische auto is in opkomst. De afgelopen jaren heeft de markt zich razendsnel ontwikkeld en groeide het aanbod. De Tesla Model 3 veranderde het straatbeeld en imposante auto’s als de Ford Mustang Mach-E maakte hun debuut. Maar waar ga jij als consument zijnde in 2021 het meeste uithalen?

Om die vraag enigszins te kunnen beantwoorden heeft Mark de afgelopen tijd twee verschillende auto’s getest. Zo ging hij een week op pad met de elektrische auto van Ford en spendeerde hij een zelfde periode met de Tesla Model 3 Long Range. Welke van de twee komt het beste uit de test?

Waarom deze twee elektrische auto’s?

Vanuit een WANT oogpunt bevindt de automarkt zich op dit moment in uiterst interessante tijden. De elektrische auto ontwikkelt zich in rap tempo en wordt voorzien van interessante technologieën als Machine Learning en AI. Wat dat betreft sluit het perfect aan op alles waar ons hart sneller van gaat kloppen. Ik mag mezelf dan ook zeker gelukkig prijzen dat ik deze interessante markt steeds meer mag ontdekken. Iets dat begon met de Audi E-tron en eindigde met de Tesla Model 3 Long Range. Maar waar staat de markt op dit moment en wat is het meest interessante voor de consument?

Dat Tesla heer en meester is in de elektrische automarkt is duidelijk. Het bedrijf heeft het spelletje op veel vlakken uitgevonden en heeft al jaren de tijd gehad om zich goed te oriënteren. Het interessante daaraan is dat gevestigde autofabrikanten hun best doen om het merk bij te benen. Iets waar de Ford Mustang Mach E een perfect voorbeeld van is. Het laat niet alleen zien dat elektrisch rijden echt de toekomst is, maar ook wat voor een grote stappen dit soort bedrijven maken.

Om dat goed in kaart te brengen besloot ik om zowel de Ford Mustang Mach E als de Tesla Model 3 eens een week te testen. Niet alleen om te kijken hoe dicht gevestigde fabrikanten bij de elektrische grootmacht in de buurt komen, maar ook om te kijken waar jij als consument goed aan doet.

Tesla Model 3: de ideale optie

Tesla Model 3 elektrische auto
De auto van Tesla (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

De Tesla Model 3 is zonder twijfelde de populairste elektrische auto ter wereld. Dat is ook niet voor niets, want het bedrijf van Elon Musk heeft het spelletje praktisch uitgevonden. Of het nu gaat om de Autopilot functionaliteiten, het minimalistische ontwerp of de gigantische snelheid: Tesla is heer en meester. In vergelijking met de Ford Mustang Mach-E ligt de Tesla Model 3 Long Range, die ik getest hebt, eigenlijk niet zover van zijn concurrent af. De prijzen liggen dicht bij elkaar, de snelheid waarmee hij optrekt verschilt niet veel en ook qua laadruimte zit je bij beide modellen zowat even goed. Erg knap van Ford natuurlijk, maar de Tesla Model 3 neemt op twee belangrijke punten aardig wat afstand van zijn tegenhanger.

De Telsla Model 3 Long Range heeft een actieradius van 614 kilometer. Op papier legt hij het af tegen de Ford Mustang Mach-E, maar in de praktijk weet deze auto het toch echt langer vol te houden. De Tesla Model 3 Long Range laat zich minder snel raken door de weersomstandigheden en weet bij lage temperaturen toch al snel 560 kilometer uit de accu te halen. Je moet er natuurlijk wel een beetje zuinig voor rijden, wat mij zonder erover na te denken al lukte, maar je behaalt die afstand echt. Erg fijn natuurlijk, maar de grote kracht ligt ’em vooral bij het opladen van de elektrische auto.

Tesla Model 3 elektrische auto
Het interieur van de elektrische auto (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Net als bij de Ford Mustang Mach-E is het de bedoeling dat jij je Tesla Model 3 gewoon iedere avond aan de laadpaal hangt. Alleen zien ze bij Tesla wel dat het aanbod er nog niet voor is. Wanneer je in de kleinere dorpen en steden van ons land komt zal je direct opvallen dat het gebrek aan laadpunten groot is. Dat zorgt voor problemen, waardoor je vaak onderweg alsnog op moet laden. Door middel van de Superchargers komt Tesla zijn klanten tegemoet en brengt het dus een uitstekende tussenoplossing. Zo laad je op vol vermogen als snel 900 kilometer per uur. Speel een potje schaken op het grote scherm in je auto en voor je het weet ben je weer klaar om te gaan.

Het tweede punt sluit daar overigens naadloos op aan. Het interieur van de Tesla Model 3 is dan misschien wel simplistisch, maar dat geldt zeker niet voor het systeem. Via het touchscreen wordt echt alles geregeld. Iets waar jij in het begin misschien even aan moet wennen, maar wat wel verdomd lekker werkt. Daarnaast is het aanbod aan entertainment en functionaliteiten erg groot. Hierdoor heeft deze Tesla Model 3 iets unieks. Of het nu gaat om de manier waarop je smartphone de sleutel van je elektrische auto wordt of hoe de auto zelf het stuur overneemt: het zit gewoon fantastisch in elkaar.

Ford Mustang Mach-E: de blikvanger

Ford Mustang Mach E
De Mach E (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Als we het hebben over een elektrische auto die fantastisch in elkaar zit, dan moeten we het zeker over de Ford Mustang Mach-E hebben. De auto heeft qua software en systeem misschien niet zoveel te bieden op dat vlak, maar is echt een absolute blikvanger te noemen. De fanatieke Mustang-fans moeten er niets van hebben, maar de algemene consument vind het een fantastische bak. Iets dat ik, na een week testen, wel kan beamen. De Ford Mustang Mach-E is gewoon veel meer auto dan de Tesla Model 3.

Dat geldt overigens niet alleen voor de buitenkant. Ook qua interieur van de elektrische auto zit het hartstikke goed. Net als bij de Tesla Model 3 zit een groot touchscreen in het midden van de console, mét een fysieke volumeknop, maar valt er ook nog veel handmatig te bedienen. Zo kun je het dashboardkastje bijvoorbeeld gewoon met de hand open. Deze SUV ziet er in ieder geval ontzettend strak uit en ligt wat dat betreft ook uitstekend op de weg. Zo uitgebreid als de Tesla Model 3 is het allemaal niet, maar de ervaring doet daar zeker niet voor onder. Net als bij zijn tegenhanger is een ritje in Ford Mustang Mach E eigenlijk gewoon een momentje om tot rust te komen.

Net als in mijn review destijds valt er eigenlijk niet zoveel aan te merken om de elektrische auto van Ford. Hij is betaalbaar, ziet er goed uit en rijdt heerlijk. Net als bij de Tesla Model 3 is het alleen wel de bedoeling dat je de auto thuis oplaadt. Alleen biedt Ford je geen goed alternatief als een Supercharger. Dat zorgt ervoor dat de nieuwe Ford Mustang Mach-E vooral toekomstmuziek is. Heerlijke toekomstmuziek waar je op dit moment gewoon nog niet het maximale uit kunt halen. Het is zeker mogelijk om de Ford Mustang Mach-E snel op te laden, maar dat gaat nu eenmaal niet zo heel snel. Sneller dan bij de gemiddelde concurrent, maar een stuk langzamer dan bij Tesla.

Dat rustmomentje in de auto wordt na verloop van tijd voornamelijk een moment om uit te rekenen of jij het einde van de rit wel gaat halen. Natuurlijk helpt de Mustang je daarbij, maar je begrijpt wat ik bedoel. Je zit toch minder relaxed achter het stuur.

Tesla Model 3 vs Ford Mustang Mach-E: dé elektrische auto van nu

Wie een strakke en vooral mooie elektrische auto wil hebben zal waarschijnlijk neigen naar de Ford Mustang Mach E. Iets dat ik zelf wel kan beamen, nadat ik hem een week heb kunnen gebruiken. De auto ziet er veel meer uit als iets dat we al kennen en weet vooral aan de binnenkant veel punten te scoren. Tel dat op bij de laadruimte, de prijs, de wegligging, het vermogen en je weet wat je in huis haalt. Alleen moet je wel echt rekening houden met de batterij. Je moet rekening houden met laadmomenten, laadlocaties en rekening houden met je actieradius.

De Tesla Model 3 doet het op dat gebied wel echt veel beter. De Superchargers maken het leven op dat gebied zoveel makkelijker. Tel daar het rijplezier, de geavanceerde interface en AI, vermogen en geinige toevoegingen aan toe en je hebt gewoon een hele goede elektrische auto. Qua uiterlijk misschien minder bijzonder, maar qua plezier des te fijner.

Tesla Model 3 elektrische auto
De achterkant van de bollide (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Wie op dit moment een elektrische auto wil kopen moet serieus rekening houden met de actieradius en het laadvermogen. Zeker gezien nog niet iedereen een laadpaal voor de deur (of zelfs in de straat) heeft staan. Wat dat betreft is de ideale situatie nog niet bereikt voor de markt en moet je dus werken met het beste alternatief. Een alternatief dat de Tesla Model 3 je op dit moment het beste biedt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen