Vijf redenen om (niet) voor de Opel Astra te kiezen

Elektrische auto's Ilona Braam 22 dec 2017
Leestijd: 2 minuten

De Opel Astra maakte in 1991 zijn opwacht en was de opvolger van de Kadett. De auto wordt gekocht door een breed publiek en is voor veel mensen een veilige keuze. Dit zijn de redenen waarom je zou moeten gaan voor de Opel Astra, of toch juist niet.

De Opel Astra: voor ieder wat wils

Een groot voordeel van de Opel Astra is dat hij in veel verschillende vormen en uitvoeringen voorkomt. Een typische Opel Astra bestaat niet. Deze verschillende modellen worden door Opel stapsgewijs geupgrade, dus er is altijd wel een nieuwe Opel Astra in het verschiet. Zo heb je een hatchback met vijf deuren. Wie wat sportiever is kan ook gaan voor de driedeurs GTC versie. Als beiden niet voor je werken is er ook nog de stationcar, welke nu onder de naam Sports Tourer gaat en in 2012 zag de eerste sedan met vier deuren het licht. Dee Astra Cabrio werd in 2013 is vervangen door de Cascada.

Opel Astra

Rijeigenschappen

Waar het onderstel van de oudere Opel Astra vrij lomp en zwaar was, is dit bij het nieuwe model een stuk lichter geworden. Het zware onderstel zorgde ervoor dat de besturing niet prettig was. Met het lichtere onderstel bij de nieuwe Astra is de besturing prettig en is het weggedrag goed te noemen. Je hebt ook minder te maken met onderstuur in de bochten, waardoor de auto niet telkens naar de buitenkant van de bocht schiet. Daarnaast gaat ook het remmen een stuk soepeler met de lichtere auto.

Veilig op de weg

In de Opel Astra zit je behoorlijk veilig. Bij de crashtest behaalde het autootje met vijf sterren de hoogste score. Verder is de Astra uitgerust met een automatisch noodremsysteem, dat bijgesteld kan worden en je waarschuwt bij gevaarlijke situaties. De camera van het noodremsysteem dient ook als scanner van snelheidsborden. Zo kun je altijd zien hoe hard je precies mag rijden. Verder is een rijbaanassistent leverbaar, welke je helpt om in de goede baan te blijven.

Opel Astra

Weinig ruimte achterbank

Hoewel het interieur van de auto praktisch is ingedeeld, is de ruimte op de achterbank helaas toch een minpunt. Hoewel je wel met vier volwassenen op pad zou kunnen gaan, zitten de twee achterste passagiers wel heel innig bij elkaar. Tenzij het een stelletje is, is dit in het algemeen toch wat onaangenaam en oncomfortabel.

Technische probleempjes

Een ander nadeel aan de Astra is dat er behoorlijk wat technische dingetjes mis kunnen gaan. Zo kan het zomaar lijken alsof je accu leeg is, doordat het contact tussen de hoofdzekeringen en de pluspool niet optimaal is. Benzinemotoren kunnen tijdens het rijden onverwacht afslaan vanwege een kapot relais van de brandstofpomp. Verder kun je met de 1,4 liter benzinemotoren een extreem rokende uitlaat krijgen gecombineerd met een hoog olieverbruik. Dit zou komen door een kapot membraan in de carterventilatie.

Elektrische Opel

Wist je overigens dat Opel ook een volledig elektrische auto in het assortiment heeft? De Opel Ampera-e heeft een actieradius van meer dan 300 kilometer. Hier vind je onze review.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen