Betalen voor updates koptelefoons: Bose zet mogelijk vreemde trend voort

Tech Jeroen Kraak 30 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Als je een Bose-koptelefoon koopt weet je een ding zeker: de kwaliteit is goed. Klantvriendelijkheid en gemak wordt in de toekomst een groot vraagteken. Het bedrijf wil mogelijk een functie toevoegen waar je absoluut niet op wacht.

Als je een telefoon, koptelefoon of ander gadget koopt, kijk je natuurlijk vooral naar de specs. Je wil weten waar het apparaat toe in staat is en betaalt daar ook voor. Je hebt geen zin om later nog extra te moeten lappen voor betere functies. Bose denkt daar echter anders over.

Bose wil je mogelijk extra laten betalen voor hardware die je al hebt

Stel je voor: je betaalt een flink bedrag voor een telefoon, maar je kunt maar tot slechts 80 procent opladen. Je kunt pas 100 procent halen als je per maand extra betaalt. Raar, aangezien de batterij dit gewoon al kan en in je telefoon zit. Je hebt het toestel al gekocht. Toch beginnen zulke acties een trend te worden en nu wil wellicht ook audiomerk Bose extra verdienen.

Deze trend is nu vooral te zien bij elektrische auto’s. Daar kun je per maand extra geld betalen om bijvoorbeeld sneller te kunnen rijden, of stoelverwarming te hebben. Onder andere BMW en Mercedes zien dit als mogelijkheid om de klanten extra uit te knijpen. Want die auto’s zijn natuurlijk spotgoedkoop.

Het is een trend waar consumenten om walgen (en terecht). Toch lijkt dit steeds normaler te worden.

De Bose QuietComfort Earbuds II: jouw ultieme geluidsbubbel
Bose belooft beter geluid en noise canceling dan de concurrenten (Afbeelding: Bose)

Dit is waarom

Bose CEO Lila Snyder was te gast in de Decoder-podcast van The Verge. Goed, niet zo leuk als Freakin’ Nerds, maar wel heel interessant. Daar werd haar gevraagd of het audio-bedrijven abonnementen op hardware-functies wil invoeren.

“Zijn er functies en functionaliteiten die misschien niet iedereen wil of nodig heeft, maar die voor sommigen zeer waardevol zijn? Kunnen we dat leveren in een over-the-air-mogelijkheid die zou kunnen leiden tot een abonnementsmodel? We denken daar echt over na”, zegt Bose-baas Snyder.

Uitproberen

Ze gaat verder: “Uiteindelijk zal dit voor de meeste bedrijven, waaronder een test-en-leersituatie worden om te begrijpen waar consumenten echte waarde uit halen en hoe wij denken het op de markt te brengen. Er ligt een lange weg om dit uit te zoeken. Er zal een beetje evolutie nodig zijn om daar te komen.”

Het is iets waar je als klant natuurlijk niet op zit te wachten. Stel dat je bijvoorbeeld maandelijks moet betalen voor noise-cancelling of een betere bass. Het maken van verschillende modellen is natuurlijk veel klantvriendelijker. Zo kun je zelf kiezen wat je wil, zonder aan een abonnement vast te zitten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen