[REVIEW] Cowboy elektrische fiets: stoere stadsfiets met smartphonebediening

Als je dagelijks ver naar werk moet fietsen is het natuurlijk erg fijn om dat elektrisch te doen. Niet op zo’n suffe bejaardenfiets met motortje, maar wel op een stoere fiets die stiekem ook nog een beetje ondersteunt. De elektrische fiets van Cowboy is precies dat. In deze Cowboy review vertellen we je er alles over.

Elektrische fietsen zijn hot en startups die de fiets verenigen met de nodige technische snufjes schieten als paddenstoelen uit de grond. We kennen natuurlijk het Nederlandse Vanmoof en ook de Belgen hebben sinds dit jaar hun eigen e-bike merk. Maak kennis met de Cowboy; een strakke elektrische fiets voor in de stad die heerlijk rijdt en die je kunt bedienen met je smartphone.

Een yuppenfiets klinkt misschien een beetje oneerbiedig, maar het is wel een goede term om de Cowboy te omschrijven. In de positieve zin. Cowboy heeft er alles aan gedaan om zijn elektrische fiets hip en aantrekkelijk voor jonge werkenden te maken. Voor wie eigenlijk wat te ver van zijn werk woont om elke dag de gewone fiets te pakken, maar ook niet met de auto naar werk wil. Een groot deel van de WANT-lezers, dus. Reden genoeg om deze fiets eens onder de loep te nemen.

Deze review liever bekijken? Check de video hieronder!

‘Op slot’ met je smartphone

Om maar even met de meest WANT-proof functie van deze elektrische fiets te beginnen: je kunt ‘m met je smartphone bedienen. Je koppelt de Cowboy-app aan je fiets met een QR-code en bent ready to go. We raden je wel aan een smartphonehouder op de Cowboy te installeren, dan kun je optimaal gebruik maken van de snelheidsmeter en navigatie in de app.

Elektrische fiets Cowboy review app
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Naast die features, kan de app ook de nodige instellingen van je fiets aanpassen en hem ‘op slot’ zetten. Dat laatste tussen aanhalingstekens. Toen ik die feature hoorde ging ik ervanuit dat de fiets helemaal zou blokkeren wanneer hij op slot zit, maar dat is helaas niet zo. De elektromotor gaat uit en that’s it. Volgens Cowboy wordt hij daardoor onaantrekkelijk om te stelen, maar ik denk dat de gemiddelde fietsendief erg happy zou zijn als hij een Cowboy zonder kettingslot tegen zou komen. Of de motor nou aankan of niet.

Elektrische fiets Cowboy review app
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Wel kun je de fiets via de app opsporen omdat er een ingebouwde GPS-tracker inzit. Dan mag je hopen dat de dief niet weet hoe hij dat zendertje moet demonteren. Maar zelfs dan geldt: voorkomen is beter dan genezen. Wat mij betreft (de)activeer je de Cowboy met je smartphone, maar zet je hem nog steeds op slot met een good old kettingslot.

Telefoon leeg? Dag verlichting

Wat je ook met je smartphone doet, is de verlichting van de Cowboy regelen. Op zich erg handig. Het is niet alleen best cool om je fiets alvast op te zien lichten als je eropaf loopt en hem op je telefoon ontgrendelt, maar zorgt er ook voor dat je hem erg makkelijk kan vinden in een volle fietsenstalling.

Elektrische fiets Cowboy review licht
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

De keerzijde is dat er geen knopje op de fiets zit om de verlichting aan of uit te zetten. Je kunt de lampjes dus niet aanzetten als je smartphone leeg is. Ga dat maar eens aan de politie uitleggen als je ’s avonds door het donker naar huis fietst…

Stoer ontwerp

Wat Cowboy in ieder geval erg goed voor elkaar heeft bij deze elektrische fiets, is het ontwerp. De fiets heeft een stoer, bijna mountainbike-achtig ontwerp. Doordat de accu bijna naadloos in het frame overloopt en de lichten ingebouwd zitten, is het ontwerp vooral ook erg strak. Ik vind het zeker een van de mooiste elektrische fietsen die ik tot nu toe gezien heb.

Elektrische fiets Cowboy review detail
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Maar ook hier is Cowboy misschien iets te ver gegaan. Blijkbaar was een strak ontwerp zó belangrijk dat spatborden en een standaard achterwege zijn gelaten. “Bij het ontwerpen van de Cowboy e-bike hebben de ontwerpers nagedacht over o.a. de look van de fiets en het gewicht. Er is daarom toen voor gekozen om een spatbord en een standaard niet direct toe te voegen,” aldus de fabrikant. Die standaard valt mee te leven, maar een spatbord vind ik toch echt wel een must in het Nederlandse – of Belgische – weer.

Elektrische fiets Cowboy review design
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Gelukkig heeft Cowboy dat zelf ook ingezien en zegt het in december een spatbord uit te brengen die speciaal voor de Cowboy ontworpen is. Tot die tijd kun je natuurlijk altijd een spatbord, standaard en andere accessoires van andere merken ontwerpen. Cowboy heeft zelfs een lijst samengesteld met aangeraden accessoires. Dat doen ze dan weer goed.

Rijdt als een trein door de stad…

Een ander kernpunt dat Cowboy erg goed doet: de fietseigenschappen. Althans, zo lang je op geasfalteerde wegen blijft. De fiets heeft een tandriem in plaats van een ketting, heeft super gladde banden en is bijna niet geveerd. Samen zorgt het ervoor dat er nauwelijks kracht verloren gaat, en dus dat de fiets supersoepel fietst.

Elektrische fiets Cowboy review tandriem
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Daarbij is de ondersteuning van de elektromotor goed afgesteld. Tijdens het optrekken voel je een fijne boost en heuvelop fietsen gaat bijna vanzelf. Maar je blijft altijd zelf het werk doen; je bent dus echt aan het fietsen.

Standaard ondersteunt de Cowboy tot 25km/h; dat is nou eenmaal de Europese wetgeving. Als je belooft dat je niet op de openbare weg gaat rijden kun hem ook op 30km/h instellen.

Elektrische fiets Cowboy review 30km/h
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

In de ‘legale modus’ rijd ik eigenlijk opvallend vaak zonder ondersteuning. De Cowboy fiets namelijk zo soepel dat ik die 25km/h met mijn standaard (weliswaar vrij snelle) fietstempo al haal of zelfs overschrijd. Maar goed, dat is natuurlijk alleen maar mooi.

…maar gaat plat in het zand

Laat je niet misleiden door de naam Cowboy of het mountainbike-achtige uiterlijk van deze fiets: hij is duidelijk niet bedoeld voor op niet geasfalteerde wegen. Met de vrijwel profielloze banden heb je niet erg veel grip off road. De zeer beperkte vering zorgt er bovendien voor dat het een nogal schokkerige ervaring is.

Elektrische fiets Cowboy review detail
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Natuurlijk heb ik voor de wetenschap toch even wat onverharde wegen meegepakt op de Cowboy. Zonder veel succes, want binnen een kilometer stond ik met een lekke band langs de weg. Nou weet ik niet of dat gewoon pech is of dat de banden van de Cowboy slecht tegen steentjes en zand kunnen, maar het heeft mijn vertrouwen in de fiets op zandweggetjes in ieder geval niet verhoogd.

Ach ja. Cowboy adverteert zijn fiets ook als “De elektrische fiets voor stadsrijders”. Als je een breder inzetbaar model wilt moet je gewoon even verder zoeken.

Binnen op te laden

Hoewel de batterij van de Cowboy in het frame van de elektrische fiets verwerkt zit, kun je ‘m erg makkelijk met een sleuteltje losklikken. Handig, want zo wordt het geheel een stuk minder diefstalgevoelig. Opladen doe je door de accu los mee naar binnen te nemen en aan de lader te hangen.

Elektrische fiets Cowboy review accu
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Het betekent wel dat je geen kabeltje in je fiets kunt pluggen om ‘m op te laden als je hem bijvoorbeeld in een garage stalt. Dat is onhandig, maar de flexibiliteit van die losse accu is wat mij betreft veel meer waard.

Elektrische fiets Cowboy review accu
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

De range van de accu is volgens Cowboy 70 kilometer, maar dat hangt erg af van je rijstijl. In ieder geval is het ruim voldoende voor een dag woon-werkverkeer. Opladen duurt 3,5 uur en dat is prima.

Elektrische fiets van Cowboy conclusie

Uiteindelijk kan ik concluderen dat de Cowboy een fijne en mooie fiets is met een enigszins beperkte inzetbaarheid. Voor stadsverkeer is hij ideaal, mits je er zelf een spatbord op zet. Offroad komt deze Cowboy, ondanks zijn stoere naam en uiterlijk, niet erg tot zijn recht.

Elektrische fiets Cowboy review design met accu
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Dat je de fiets kunt bedienen met een app is een leuke extra en in sommige situaties ook erg handig. Maar ook een beetje te ver doorgetrokken. Dat je de motor niet kunt activeren met een lege smartphone is niet zo erg. Dat zelfs de lampen niet aankunnen als je smartphone op is, vind ik een misser.

Het belangrijkste is echter dat de Cowboy heerlijk fietst en er goed uitziet. Combineer dat met zijn redelijk faire prijs van €1990 en je hebt een fiets die ondanks zijn tekortkomingen zeker de moeite waard is.

Op zoek naar een elektrische fiets die nog net wat stoerder is? Check dan ook eens de Titan R. Of ga voor de BREKR voor de volledige brommer-ervaring.

Reageer op artikel:
[REVIEW] Cowboy elektrische fiets: stoere stadsfiets met smartphonebediening
Sluiten