Honor View 20 review: vaarwel notch

Tech Dominick Vietor 7 feb 2019
Leestijd: 9 minuten

Multimedia dik in orde

Honor zet stevig in op de camera van de View 20: met 48 megapixel is het de smartphonecamera met de hoogste resolutie van het moment. Hij wordt bijgestaan door een zogenaamde Time of Flight-camera die als 3D-sensor werkt en een berg slimme software. Ook op muziekvlak heeft de View 20 het een en ander te bieden: hij heeft een audiojack, een nette speaker en een zogenaamde party modus.

See the unseen

See the unseen. Het is de slogan van de Honor View 20 en dat heeft natuurlijk vooral met de camera te maken. De 48-megapixelcamera kan veel details vastleggen, en daarmee zie je volgens Honor met de View 20 dingen die je met andere smartphones niet zult zien.

Een beetje overdreven is die claim wel, maar er is geen twijfel over mogelijk dat de Honor View 20 detailrijke foto’s maakt. Standaard gebeurt dat trouwens in 12-megapixelresolutie, een upgrade naar 48 megapixel is mogelijk via de instellingen. Die grotere plaatjes zijn iets detailrijker, maar het verschil is niet gigantisch. Alle details van die 48-megapixelsensor worden namelijk ook al in zo’n 12-megapixelfoto opgenomen.

Wie nóg meer detail wil, moet zijn bij de ‘AI Ultra Clarity modus’. Die maakt ook 48-megapixelfoto’s, maar gebruikt daarvoor een opname van 4 seconden. Uit die verschillende frames wordt zoveel mogelijk informatie in een zo scherp mogelijke foto samengevoegd. Het resultaat – hoewel soms indrukwekkend – is zelden bruikbaar.

Honor View 20 AI Ultra Clarity Mode cameravergelijking

Als je een dergelijke foto uit de hand maakt, wat je toch vaak zult doen, is er wat bewegingsonscherpte aanwezig. Die zorgt ervoor dat de foto minder scherp is dan een ‘normale’ foto van de Honor View 20. Je ruilt dus wat extra details voor scherpte. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er sommige scenario’s zijn waarin je wel zoveel mogelijk detail nodig hebt. Zeker met een statief kun je dan met deze Honor View 20 mooie dingen bereiken.

Mooie plaatjes

Veel belangrijker dan die resolutie, is dat de Honor View 20 over het algemeen mooie plaatjes schiet. Ze hebben mooie kleuren en een hoog dynamisch bereik. De keerzijde is dat de plaatjes er niet erg realistisch uitzien. Gelikte kleuren gaan duidelijk boven een  natuurgetrouwe weergave. Daar kun je van houden of niet; persoonlijk ben ik er wel fan van.

De indrukwekkende nachtmodus van Huawei-toestellen is ook op deze Honor terecht gekomen en werkt goed. Als je normaal in het donker een foto maakt gebruikt het toestel al meerdere frames voor het eindresultaat, wat voor prima resultaten zorgt. De nachtmodus doet daar nog een schepje bovenop en krikt de belichting flink omhoog, waardoor je in het donker nog opvallend veel kunt vastleggen.

3D-camera blijkt gimmick

Naast de hoofdcamera zit nog een tweede lens. Dat is geen zwart-wit sensor, geen groothoeklens en geen telelens. Nee, het is een zogenaamde Time of Flight- of TOF-camera. Een sensor die diepte kan ‘zien’ door te meten hoe lang licht erover doet om terug te komen. Eigenlijk een soort radar in cameravorm, dus.

Technisch gezien is dat erg tof, en voor de portretmodus werkt het prima. Maar los daarvan kun je er in de praktijk nog niet zoveel mee. Honor promoot features zoals het spelen van spelletjes met bewegingsdetectie, het opmeten van eten om het aantal calorieën te berekenen en real time aanpassingen aan een gezicht tijdens het maken van een foto. Allemaal leuk om een beetje mee te spelen, maar het werkt niet zo goed dat je het nou echt gaat gebruiken. Kortom: wat mij betreft had Honor die hippe TOF-camera beter kunnen inruilen voor een groothoek- of zoomlens.

Audiojack aanwezig

Hoewel steeds meer high-end smartphones de audiojack in de ban doen, is hij op de Honor View 20 gewoon nog te vinden. Handig, want zo kun je gewoon je favoriete oortjes aansluiten.

Honor View 20 review muziek

De speaker van de View 20 produceert best vol en goed geluid, maar mist een beetje volume. Ook jammer: het is een enkel speakertje op de onderkant en je hebt dus geen stereogeluid. Wil je wat meer power uit die speaker, dan kun je via de party modus de hulp van je vrienden inroepen. Mits die een smartphone van Honor of Huawei met die party modus hebben, kun je zo de speakers van meerdere toestellen aan elkaar koppelen om 1 nummer te spelen.