5 redenen om (niet) voor de Toyota Prius te kiezen

Elektrische auto's Ilona Braam 28 mei 2018
Leestijd: 2 minuten

De Toyota Prius verscheen in 1997 voor het eerst op de Japanse markt en maakte vervolgens in het jaar 2000 zijn wereldwijde debuut. De auto heeft een behoorlijk milieuvriendelijk imago en volgens sommigen is dat de reden dat het 2004 model zo populair was bij Amerikaanse acteurs, zoals Leonardo Dicaprio. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de Prius te gaan.

Goede feedback

De meeste mensen vinden het heerlijk om te sturen in de Toyota Prius omdat het systeem behoorlijk goed reageert. Je krijgt voldoende feedback, wat vooral goed werkt tijdens spannende bochten. Ook de handling is lekker en het voelt allemaal stabiel een veilig aan. Het is wel zo dat de banden niet de allerbeste grip hebben op de weg, maar desondanks kun je goed manoeuvreren.

Toyota Prius
(Afbeelding: Toyota)

Genoeg ruimte

Wat ook fijn is aan de auto is dat er behoorlijk wat ruimte is aan de binnenkant. Het interieur is verrassend ruim en voorin heb je in ieder geval geen problemen met te weinig been- of hoofdruimte. Achterin kunnen lange mensen het wat moeilijker krijgen en is er wat minder ruimte dan voorin. Aan de andere kant kun je in de kofferbak wel weer best veel spullen kwijt. Deze ruimte kunt je verder nog uitbreiden door de achterste banken in te klappen.

Toyota Prius

Makkelijk te besturen

In sommige auto’s stap je in en word je overweldigd door alle knopjes en het ingewikkelde systeem. Bij de Toyota Prius heb je daar geen last van. Alle knoppen worden zijn gemarkeerd en je hoeft je niet af te vragen wat ze precies doen. Het is bijna alsof ze de auto voor kinderen hebben ontworpen. Een paar van de belangrijke knoppen vind je ook nog terug op het stuur, zodat je er makkelijk en snel bij kunt.

Toyota Prius

Ruige rit

Helaas is het nooit alleen maar koek en ei en zijn er ook wel wat nadelen aan de auto. Eén van de grootste minpunten aan de Prius is dat je best een ruwe rit voorgeschoteld krijgt. De auto is duidelijk niet ontworpen om alle schokken soepel op te vangen en het beste blijf je ook braaf op de gebaande paden zonder al teveel drempels en oneffenheden. Ook het optrekken gaat niet zo snel als je zou willen. Het is duidelijk geen “getaway car”. Maar de auto is dan ook ontworpen met zuinigheid op het oog.

Toyota Prius

Lawaaierige Toyota Prius

Een ander puntje is dat het binnen toch behoorlijk lawaaierig kan worden. Voornamelijk als je op de snelweg rijdt heb je best wat kabaal te verduren van de motor, de wind en geluiden van de weg. Helaas lijkt de cabine niet goed genoeg geïsoleerd te zijn om je te voorzien van een rustige rit.

Toyota Prius

Waar je vaak de indruk krijgt dat het er bij automakers altijd serieus aan toe gaat (ze moeten tenslotte veilige producten leveren en dus oplettend blijven), heeft Toyota toch ook een lollige kant. Zo kwamen ze bijvoorbeeld met deze komische app om mensen te helpen met verkeersregels.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen