Vijf redenen om (niet) voor de Renault Clio te kiezen

Elektrische auto's Ilona Braam 17 mei 2018
Leestijd: 3 minuten

De Renault Clio is een auto uit het B-segment van de markt. Helaas voor Renault is er behoorlijk wat concurrentie binnen dit segment en moet je van goede huize komen om boven de massa uit te komen. De Renault Clio houdt zich goed staande en komt met elke nieuwe generatie met belangrijke verbeteringen. Dit zijn de redenen waarom je wel of juist niet voor een Renault in Nederland zou moeten gaan.

Fijn rij- en stuurgedrag

De Renault Clio heeft een solide wegligging. Met de wendbare en niet te lichte besturing kan je zonder problemen scherpe bochten nemen zonder weg te glijden. Clio kan dit zelfs ook op winterbanden, ondanks het feit dat deze in de bochten vaak minder grip hebben. De nieuwe Clio zorgt ervoor dat het rijden nog soepeler en veiliger gaat.

Zo is deze bijvoorbeeld uitgerust met een elektronisch stabiliteitsprogramma, voor het geval je het toch voor elkaar krijgt de grip op de weg te verliezen. Het programma verdeelt de remkracht in dat geval opnieuw over de wielen. Hierdoor kan de wegligging toch behouden worden. Ook is de nieuwe Clio uitgerust met Easy Park Assist om je te helpen tijdens het parkeren. Verder zijn zowel de bestuurdersstoel als het stuurwiel goed te verstellen, waardoor je altijd de perfecte stuurpositie hebt.

Renault Clio

Krachtige en zuinige motoren

De Clio komt met een driecilinder turbo benzinemotor, welke goed is voor 90 pk. Hiermee heeft het autootje voldoende power om over de weg te scheuren. De Renault Clio TCe komt met een 1,2 liter motor en zelfs 120 pk. Een groot voordeel van de nieuwe Clio TCe is dat je nu ook kunt kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Verder is Renault er erg trots op dat de motoren allemaal behoorlijk zuinig rijden.

Zet Clio naar je hand

Een ander voordeel aan de Renault Clio is dat je de auto helemaal zelf samen kunt stellen. Zo kun je de kleur van de auto, de wielen en de bekleding zelf bepalen. Daarnaast zijn er verschillende pakketten om de features van de auto te bepalen. Met het Comfort pakket krijg je bijvoorbeeld regen- en lichtsensoren, mistlampen voor, elektrische inklapbare en verwarmbare buitenspiegels en elektronisch geregelde airconditioning. Het Lumière pakket geeft je weer Privacy glass achterruiten en zijruiten bij de passagiers en een panoramisch vast glazen dak.

Uiteindelijk misschien toch niet zo zuinig

Om ervoor te zorgen dat de motoren zuinig rijden zijn de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak redelijk lang. Mensen die wat dynamischer en heftiger willen rijden zullen hierdoor langer in de versnellingen doortrekken en relatief vaker terugschakelen. Hierdoor is het rijden uiteindelijk toch niet zo zuinig als theoretische de 4,3 liter per 100 km.

Minder rijcomfort in Renault Clio

Hoewel het sportieve weggedrag met de strakke wegligging en het scherpe stuurgedrag positieve punten zijn, hebben ze toch ook een nadeel. Het veercomfort wordt hier minder optimaal door. De autorit kan dus was heftiger zijn dan je zou willen. Vooral kleine oneffenheden in de weg zijn goed voelbaar.

Mocht je door de onverwachte onzuinigheid van de auto onverhoopt  ergens stranden, heeft Shell een nieuwe brandstof leveringsservice. Met TapUp wordt je benzine dan gewoon naar je toegebracht.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen