Elektrische fiets, auto of scooter? Dit is voor het milieu de beste optie

Toen de elektrische fiets zijn intrede deed, werd het vooral gezien als een vervoersmiddel voor de oudere generatie. Nu zijn we een paar jaar verder en is het beeld compleet gedraaid. E-bikes zijn hip en zelfs jongeren ruilen tegenwoordig hun Speedfighters en Vespa’s in voor een Gazelle of Batavus. Een opmerkelijke omslag, maar is dat ook goed voor het milieu?

Het antwoord op die vraag is afhankelijk van hoe je een elektrische fiets gebruikt. koop je een e-bike ter vervanging van je gewone fiets? Of juist zodat je geen scooter meer nodig hebt, of de auto wat vaker kan laten staan. In dat laatste geval is investeren in een elektrische fiets zeker een goede manier om wat bij te dragen aan het milieu.

Hoeveel CO2 stoot een elektrische fiets uit?

Volgens milieu centraal zit de grootste winst in de CO2-uitstoot. Bij het fietsen op een e-bike stoot je helemaal niks uit. Althans, de fiets niet. Jij als mens produceert ook CO2, maar dat is minimaal (ongeveer 900 gram per dag). Zeker in vergelijking met een auto. Wanneer je een liter benzine verbruikt komt er 2269 gram CO2 vrij. Als je diesel rijdt is dat zelfs 2606 gram. Auto’s op gas doen het met 1610 gram een stuk beter, al heb je wel meer liter nodig om dezelfde afstand af te leggen (ongeveer 15% á 20% meer).

Betaalbare elektrische fiets: dit zijn de beste e-bikes voor een scherpe prijs

Met behulp van zuinige motoren of hybride systemen kun je de CO2 uitstoot flink terugdringen, maar het is altijd hoger dan bij een elektrische fiets. Zelfs als je het opwekken van de elektriciteit die een e-bike gebruikt meerekent, kom je een stuk lager uit. Volgens milieu centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar 3% van de CO2-uitstoot van een gemiddelde auto.

Vergeet je auto, pak een e-bike

Wanneer je de auto laat staan en voor een elektrische fiets gaat, draag je dus bij aan een beter klimaat en schonere lucht. Gelukkig is dit in Nederland voor veel mensen een optie. Wij wonen gemiddeld gesproken relatief dichtbij ons werk. Vaak nog wel net iets te ver voor een gewone fiets, maar op een e-bike is het voor veel mensen prima te doen. In sommige gevallen is het zelfs sneller dan met de auto, zeker als je voor een speed pedelec gaat.

De elektrische fiets kan dus zeker een positieve bijdrage leveren aan ons milieu, als we hem als vervanger gebruiken van de auto of brommer/scooter. Daarnaast is een elektrische fiets vaak ook nog eens goedkoper. Zowel in de aanschaf, als in bijkomende kosten zoals brandstof, verzekeringen en parkeerkosten.

Hoe slecht is een accu voor het milieu?

Wanneer je een elektrische fiets koopt ter vervanging van je gewone fiets, dan ben je eigenlijk wel slechter bezig. Een “ouderwetse” fiets heeft helemaal geen uitstoot. Het verschil is echter zo klein, dat je daar niet wakker van hoeft te liggen. Althans, als je kijkt naar de CO2-uitstoot. Je moet daarnaast ook rekening houden met het feit dat je een batterij de wereld in helpt.

Daar zit het belangrijkste punt waarom een elektrische fiets ook slecht is voor het milieu. Hoewel moderne lithium ion batterijen geen giftige metalen als lood of cadmium bevatten, heeft de productie wel enige invloed op het milieu. Gelukkig wordt deze uitstoot (als je genoeg kilometers maakt) ruimschoots gecompenseerd omdat je in het gebruik amper nog CO2-uitstoot.

Elektrische fiets: komt er binnenkort een helmplicht voor e-bikes?

Echter moet de accu wel een keer vervangen worden. Vaak hoor je negatieve verhalen over de groeiende accu-berg en de impact daarvan op de natuur. Gelukkig valt dat enigszins mee. Zoals gezegd worden er geen giftige metalen gebruikt en zijn we behoorlijk goed geworden in het recyclen. Bijna alles wordt opnieuw gebruikt, maar helaas nog niet alles. Zo is het terugwinnen van lithium momenteel duurder dan nieuw lithium gebruiken.

Ga voor een elektrische fiets

Een elektrische fiets heeft dus wel impact op het milieu, maar aanzienlijk minder dan een auto of scooter/brommer. Dus mocht je wat groener willen leven, dan is het zeker de moeite waard om eens serieus naar een e-bike te gaan kijken. Zijn de afstanden die je moet afleggen te groot, maar wil je wel wat meer op het milieu letten? lees dan hier of je niet beter voor een elektrische auto kunt gaan.

Reageer op artikel:
Elektrische fiets, auto of scooter? Dit is voor het milieu de beste optie
Sluiten