5 redenen om (niet) voor de Volkswagen Beetle te kiezen

De Volkswagen Beetle is het bekendste model van Volkswagen en tegelijkertijd de bekendste Duitse auto. De subcompacte auto verscheen in 1938 op de wegen en is sindsdien uitgegroeid van een klassieker naar een ultramoderne auto met de nieuwste snufjes. Dit zijn de vijf redenen om wel  of juist niet voor de Volkswagen Beetle te gaan.

Een soepele rit

De nieuwe Volkswagen Beetle lijkt alle soort wegen en kronkelingen met stijl aan te kunnen. De auto gaat soepel de bochten door en ook bij het optrekken is hij een “smooth operator”. Op zowel op de snelweg als op wat minder effen zijpaadjes zit je comfortabel in de auto, hoe hard je ook over de weg gaat. Bij sommige auto’s uit dezelfde klasse kan je rit dan wat minder soepel worden.

Volkswagen Beetle

Compacte auto, krachtige motor

Behalve een soepele rit, biedt de nieuwe Beetle je ook een krachtige turbocharged motor, welke goed is voor 170pk. Gezien het formaat van de auto is dat behoorlijk wat en kun je heerlijk racen over elke weg. Het is mogelijk om tijdelijk over te gaan op handmatig schakelen met de Sport modus, zodat je ook lekker sportief kunt rijden wanneer je dat uitkomt.

Volkswagen Beetle

Betrouwbaarder dan de concurrentie

Het Amerikaanse bedrijf J.D. Power and Associates biedt verschillende marketing informatie diensten aan en doet onder andere onderzoek naar de betrouwbaarheid van auto’s. De Beetle kreeg van het bedrijf een betrouwbaarheidsrating van drie sterren, waarbij vijf sterren de hoogste score is. Hiermee scoort hij hoger dan vergelijkbare auto’s in dezelfde klasse, zoals de Fiat 500 en Mini Cooper.

Volkswagen Beetle

Geen goedkoop kevertje

Een nadeel aan de auto is dat het niet de goedkoopste optie in zijn klasse is. De auto komt tegenwoordig met geavanceerde features en daar moet je ook iets voor inleveren. Andere automakers komen vaak ook met een wat goedkoper model, dus je moet goed afwegen of de voordelen voor jou de prijs van de auto waard zijn. De Beetle komt met een vanafprijs van 27.652 euro.

Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle efficiënt genoeg?

Over het algemeen zijn auto’s uit het subcompacte segment redelijk zuinig en op zich is de Beetle geen grote verslinder met een verbruik van 10,2 kilometer per liter in de stad en 12,8 kilometer per liter op de snelweg. Toch is hij niet even zuinig als andere auto’s in dezelfde klasse en zou je als je voor zuinig gaat, misschien beter voor een andere auto kunnen kiezen.

Mocht je even willen wachten, zou het in de toekomst misschien mogelijk kunnen worden om een echt zuinige Beetle te kopen. Het Volkswagen raad van bestuur overweegt namelijk om de Volkswagen Beetle een elektrische metamorfose te geven.