Samsung Galaxy S10 (Plus) review: ideale reisgenoot

Tech Dominick Vietor 24 mrt 2019
Leestijd: 18 minuten

Een camera voor elke situatie

Een van de belangrijkste verbeteringen van de S10 serie is zijn verbeterde camera. Of beter gezegd: zijn extra camera. Achterop zitten nu een gewone lens, een groothoeklens en een zoomlens. Dat geeft ontzettend grote flexibiliteit. Gecombineerd met de goede low-light skills van de camera, betekent het dat je met de S10 en S10 Plus echt een camera voor iedere situatie in je broekzak hebt.

Ideale reisgenoot

Dat setje camera’s is ook meteen waar mijn testlocatie van de S10 Plus goed tot zijn recht komt. Het kleurrijke India laat zich prima vastleggen met deze smartphone. Zowel in de stad bij het fotograferen van grote gebouwen als bij landschapsfotografie komt de groothoeklens uitstekend tot zijn recht. Vooral op de vele rooftops en uitzichtpunten die dit land rijk is kwam de zoomcamera erg van pas. Zo kun je ondanks je eigen vogelperspectief het onderwerp toch nog vrij duidelijk in beeld krijgen. Of je kunt er natuurlijk voor kiezen om met die groothoeklens het vogelperspectief nog wat te accentueren.

Een ideale set-up, dus. Het enige dat ik jammer vind, is dat de groothoekcamera eigenlijk een iets té grote beeldhoek heeft. Daardoor vervormt het beeld vrij sterk. Bovendien wordt de kwaliteit van de foto’s in de hoeken duidelijk minder en krijgt de lens daar wat last van kleurschifting. Dat doet Huawei met zijn Mate 20 Pro – die in principe dezelfde cameraopstelling heeft – wat beter.

Samsung Galaxy S10 Plus review camera
(Bron: Dominick Vietor / WANT)

Overigens hebben de hoofd- en zoomcamera een resolutie van 12 megapixel, en is de groothoekcamera een 16-megapixelexemplaar. Dat wil trouwens niet zeggen dat de zoom- en groothoekcamera kwalitatief net zo goed zijn als de hoofdcamera. Beiden maken wat minder scherpe foto’s en ook de kleuren zijn vaak net wat minder. En hoewel de hoofdcamera ‘s avonds goed scoort, gaat de kwaliteit van de andere twee camera’s zodra de zon verdwijnt duidelijk achteruit.

Hoewel de camera-interface van de S10 over het algemeen goed is, werkt het wisselen tussen camera’s niet zo lekker. Het toestel onthoudt de camera die je voor het laatst gebruikt hebt en start die camera direct weer op. Dat klinkt misschien leuk, maar als je een snelle foto wilt schieten zul je meestal de hoofdcamera willen gebruiken. Dan heb je dikke pech als je de vorige keer toevallig een andere lens hebt gebruikt, want dan moet je eerst switchen.

Fotokwaliteit stelt niet teleur

Over het geheel genomen is de fotokwaliteit die de Galaxy S10 neerzet gewoon erg goed. Dat geldt zeker voor de hoofdcamera, maar ook de andere twee camera’s doen goed hun ding. De S10 en S10 Plus maken mooie, kleurrijke foto’s met een hoge dynamische range. Ze zijn over het algemeen wat te warm van kleur. Niet super realistisch, maar het ziet er wel mooi uit. Het enige probleem is dat foto’s vaak wat overbelicht zijn, zeker als het donkerder wordt. Gelukkig kun je dat met een slidertje op het scherm makkelijk aanpassen terwijl je de foto maakt.

De fotokwaliteit stelt dus zeker niet teleur, maar maakt ook geen gigantische indruk. Het is grotendeels in lijn met de foto’s van de S9-serie, terwijl fabrikanten als Google en Huawei stevige stappen zetten met hun fotokwaliteit. Vooral in het donker scoren de Mate 20 Pro en Pixel 3 met hun nachtmodus wat beter dan deze Samsung Galaxy S10 Plus.

Gelukkig neemt het niet weg dat de S10-serie een bijzonder goede en veelzijdige camera heeft. Het is misschien niet dé beste camera, maar hij behoort absoluut tot de top.

Verbeterde selfies

Dat geldt ook voor de selfiecamera. Die is helemaal vernieuwd, maakt 10-megapixelselfies en levert goede kwaliteit. Volgens cameratestlab DxOMark is de selfiecamera van de S10 Plus zelfs de beste van het moment, maar zover wil ik niet gaan. De resolutie is dan wel niet zo hoog, de selfies zien er goed uit. Ze hebben mooie kleuren en redelijk wat detail. De scherpte is niet top en de selfies worden bij slecht licht snel minder, maar dat is iets waar veel telefoons last van hebben.

De Samsung Galaxy S10 Plus heeft een tweede selfiecamera. Die wordt puur gebruikt voor diepteherkenning, zodat je een vervaagde achtergrond kunt krijgen in portretten. Of voor AR Emoji; een soort creepy cartoonversies van jezelf. Beide functies zijn ook aanwezig in de gewone S10, met als verschil dat diepte daar softwarematig bepaald wordt. Dat werkt – in ieder geval op papier – wat minder goed. In de praktijk heb ik het helaas niet kunnen testen, maar ik verwacht niet dat het een wereld van verschil is.

De selfiecamera van de S10 en S10 Plus heeft een vrij grote beeldhoek, wat natuurlijk handig is als je groepsselfies wilt maken. Opvallend is dat Samsung ervoor gekozen heeft om standaard een uitsnede van het hele beeld te maken, waardoor de sensor minder goed gebruikt wordt. Als je de volledige foto wilt opslaan, moet je eerst via een knopje naar groepsmodus wisselen.

Goede filmfunctie

Wie houdt van filmen met zijn smartphone, zit bij de S10 Plus ook wel goed. Goed, het toestel heeft niet zo’n uitgebreide filmfunctie als de Sony Xperia 1, maar de kwaliteit is top en er zijn heel wat mogelijkheden. Zo kun je ervoor kiezen om in HDR10+ te filmen, wat voor een groter kleurbereik en betere dynamische range moet zorgen. Dat kun je trouwens niet op alle apparaten afspelen en ik zie op het scherm van de S10 Plus geen heel groot verschil.

Hoe dan ook: ook als je in de gewone modus schiet zijn video’s mooi. Ze hebben levendige kleuren, veel details en goede beeldstabilisatie. Ook in 4K-resolutie. Daarmee behoren de Galaxy S10 en Galaxy S10 Plus zeker tot de betere smartphones in de markt.

Natuurlijk maakt de super slow-motion functie weer zijn opwachting, hoewel die nog steeds gelimiteerd is tot een 720p-resolutie. Het is een leuke feature, waarmee je actie op een bijzondere manier kunt vastleggen. Tegelijk moet ik zeggen dat het wel erg lastig is om het goede shot te krijgen, zoals mijn testsessie tijdens het Holi-festival goed liet zien. Hoewel iedereen constant gekleurd poeder aan het gooien is, zorgt de maximale filmtijd van 0.8 seconden ervoor dat ik niet heel veel goede shots heb.